Het is nu 16 dec 2017 13:57

Antwoord op onderwerp  [ 153 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
 3ze's ZAkweekproject 
Auteur Bericht
Erelid

Na een aantal jaren dwergcichliden (Apistogramma's) in mijn meterbak te huisvesten, vond ik het tijd om eens een kweekbakje op te starten.
Enige maanden terug had ik nl. gezien dat het koppel A. Nijsseni in mijn meterbak met veel belangstelling de verscheidene kieren en spleten afschuimden en zelfs een territorium verdedigden. Op een dag verdween het vrouwtje zelfs een paar keer in zo'n hol en een paar dagen later zag ik eitjes hangen. Net zoals de geslaagde kweekjes bij mijn A. Cacatuoides, hoopte ik opnieuw op een kweekje. Helaas, helaas maar ik had geen succes. Ofwel waren de ouders nog niet rijp genoeg, maar ik verdenk mijn Lnr echter van het opsouperen van de kaviaar.
Je zal het nooit anders zien natuurlijk, maar toen de knoop was doorgehakt om dit project te starten, overleed de Nijsseniman. Niet getreurd echter. Ik zou er ooit mee kweken, dus deed ik gewoon verder.
De daad bij het woord gevoegd en een bakje (60*30*30) opgestart. Delen van het filtermateriaal, water en bodem uit m'n meterbak gehaald en een weekje laten indraaien. Dan enkele vissen op overschot uit diezelfde bak (2 guppy's en een oude vuurneon) erbij en een weekje later een schooltje Nanostomus Marginatus gekocht in de club en deze erbij gezet.
Enkele foto's van de start tot nu. Inrichting verre van definitief hoor: moet nog hout en stenen bij (I love it), een poster als achterwand (ligt op zolder) en nog wat plantjes.
De naakte bak, voorzien van de in- en uitstroom en verwarming:
Afbeelding
Omdat ik niet van een binnenfilter hou, heb ik wat moeten "prutsen" om de in- en uistroom binnen te krijgen. De verlichting gebeurt via een spaarlamp.
Afbeelding
Vullen maar en filter laten draaien:
Afbeelding
Zo staat hij nu:
Afbeelding
Links:
Afbeelding
Rechts:
Afbeelding
De bewoners: Nanostomus Marginatus en de oude vuurneon
Afbeelding

Laat de tips en tricks maar komen :lol:

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata
Ranitomeya flavovittata 2

05 nov 2011 13:09
Profiel
Erelid

Prachtig met al die blaadjes erin.
Ik zie dat je ook groene blaadjes hebt gebruikt, kan dat geen kwaad ? Is het een rozenblad ?
Ik dacht dat je alleen maar gedroogde blaadjes kon gebruiken ivm met schadelijke sappen ?

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

05 nov 2011 14:09
Profiel
Vislarfje

ik zou er een halve kokosnoot of een klein bloempotje ( allebei met een opening er in natuurlijk) in verbergen, gegarandeerd dat het vrouwtje daar haar nestje zal maken

05 nov 2011 20:17
Profiel
Erelid

Ria schreef:
Prachtig met al die blaadjes erin.
Ik zie dat je ook groene blaadjes hebt gebruikt, kan dat geen kwaad ? Is het een rozenblad ?
Ik dacht dat je alleen maar gedroogde blaadjes kon gebruiken ivm met schadelijke sappen ?

Ik gebruik altijd amandelboom, inlandse en Amerikaanse eik en beuk. De bladeren pluk (knip) ik van de bomen als ze alle kleuren hebben en laat ze dan drogen.
De bladeren zijn dus gedroogd als ze erin gaan, maar niet bewerkt (gekookt,... vroeger deed ik dit wel, maar ik hou wel van de gelige kleur en de pH mag toch laag zijn).
steenbrugge schreef:
ik zou er een halve kokosnoot of een klein bloempotje ( allebei met een opening er in natuurlijk) in verbergen, gegarandeerd dat het vrouwtje daar haar nestje zal maken

Halve kokosnoten zitten tussen de stenen verstopt :wink:

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata

05 nov 2011 20:19
Profiel
Admin

Zeker knap ingericht biothoopje APPLAUS
Hopelijk mag je dat terugkrijgen door vele jonge visjes :P
Ik stel, net zo als Ria, mijn vraagtekens bij je blaadjes gebruik. Kijk dat even goed na als ik jou was, ook de eikenblaadjes :wink:

05 nov 2011 20:24
Profiel
Moderator

Persoonlijk zie ik ook niet direct een groot probleem in die blaadjes hoor.
De meeste stoffen gaan toch overblijven na het drogen. Indien je ze terug in water legt steek je er terug vocht in en komen de stoffen dus toch weer vrij.
Ik zou er wel niet te veel in leggen, in de natuur vallen er ook veel in het water maar daar is er een continue verversing.

Het enige probleem wat ik zie is dat je moet opletten voor rotten dat dit te veel van je zuurstof zou wegnemen maar ik zie dat u overloop goed staat te plenzen...

bij iedere waterverversing kan je er enkele nieuwe in brengen...

05 nov 2011 20:32
Profiel
Artemia-larfje

heel mysterieus, mooi gemaakt!

06 nov 2011 12:09
Profiel
Roodneusje

erg leuk, bosbeek sfeertje :)

06 nov 2011 13:36
Profiel WWW
Admin

Mooi bakje! kan menigeen een puntje aan zuigen APPLAUS
En dat voor een kweekbakje :D Zie je niet vaak, zo goed ingericht, zullen je vissen blij mee zijn :D

350 MA bakje (oud)
Vision ZA
X. Pygmeus bakje

06 nov 2011 18:49
Profiel
Erelid

Bedankt voor de reacties.
Wat de bladeren betreft, ben ik niet angstig. Wekelijks waarden meten en verversen (voorlopig toch nog) moet alles in orde houden. Sowieso moet ik heel zachtzuur water hebben vooraleer m'n apisto's aan de kweek zullen gaan. Ik ben nl. op zoek naar een minder voorkomende soort voor in dit speciaalbakje.
Veel mensen vrezen de wisselingen in pH waarden, maar sommigen gebruiken dit om bepaalde vissen (cory's bvb) aan het kweken te zetten.

Voorlopig weinig veranderingen hier, tenzij dat de vuurneon en guppy's terug in m'n meterbak zitten en dat ik 2 overblijvende otocinclussen uit mijn meterbakje in deze heb ondergebracht.
Als ik de achterwand (poster) en nieuwe plantjes heb geplaatst, maak ik foto-update.

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata

14 nov 2011 22:34
Profiel
Erelid

Mooi natuurlijk bakje, en knappe bewoners die Nanostomus Marginatus :D

16 nov 2011 12:54
Profiel WWW
Uaru

puur natuur 8)

16 nov 2011 14:52
Profiel
Erelid

Kogel was al een tijdje door de kerk: een koppel Taeniacara Candidi zouden de dwergjes worden in dit bakje. Ik kon ze bestellen via Thomas en vorige week kwamen ze binnen. Ze zaten nog in het zakje van de groothandel, maar zagen er prima uit. Wat ze ook in de winkel hadden, was een prachtige kleine (onbekende) Lnr. Kon die ook niet laten zitten natuurlijk :wink:
Thuis gekomen begon ik met het overzetten van de dieren:
Lnr
Afbeelding
T. candidi
Afbeelding
Hier twijfelde ik over het koppel zijn of niet: beide vissen hebben dezelfde spatelvormige puntige staart. Ook in de bak bleek al snel dat het twee mannen zijn: de ene jaagt de andere geregeld achterna. Gelukkig kan hij desnoods in mijn meterbak terecht. Nu maar hopen dat ik nog een vrouw kan vinden ook. Ruilen zou de max zijn natuurlijk... :wink:
Nog wat foto's
T. candidi
Afbeelding
Lnr
Afbeelding
Fruitvliegen voeren...
Afbeelding
... en smullende Nanostomus
Afbeelding
Otocinclus Affinis
Afbeelding

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata

25 dec 2011 20:46
Profiel
Garnaal

Da's balen, Dries, dat het 2 mannetjes zijn. En ik vrees dat er niet zo veel mensen zijn met candidi's. Ruilen zal dus niet makkelijk worden. Veel succes.

picasa webalbum

25 dec 2011 23:06
Profiel
Erelid

leuk biotoopje

26 dec 2011 09:55
Profiel
Erelid

Je otocinclus is vast heel erg blij met die heerlijke omgeving om in te wonen. Weet je al welk Lnr het is ?
Hij is in ieder geval heel erg mooi !

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

26 dec 2011 11:04
Profiel
Erelid

Miserie in de vorm van een mysterie...
Ik vond zonet de L levenloos tussen de stenen. Is hij vast geraakt? Heeft hij teveel voer ineens gehad?
Geen idee, maar in elk geval nog nooit voorgehad met een Lnr...
Stevige waterverversing doorgevoerd om mogelijke problemen te vermijden, want ik had hem/haar al 2 dagen niet gezien.
Hopelijks geen tegenslagen meer in dit bakje en binnenkort een koppel candidi en dan liefst een kweekje dat volgt :wink:

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata

27 dec 2011 15:36
Profiel
Uaru

ik heb dat ook al gehad dat die zonder aanwijzing sterven, denk dat het nogal gevoelige beestjes zijn, geef mij nu maar ancistrussen, beresterk :)

27 dec 2011 18:26
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 153 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende