Het is nu 16 dec 2017 13:46

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 aquarium koelsysteem 
Auteur Bericht
Guppy

Iemand ervaring met een aquarium koeler.
Ik vraag mij af wat nodig is om een aquarium van 1200 liter + een 400 liter in de bioloog te gaan koelen tot 13 graden in de winter of anders eventueel in de zomer voor 3maandjes

13 jun 2015 20:48
Profiel
Moderator

Koelen kan op enkele manieren, via fans enkele hoge debiet ventilatoren die op u water gericht zijn en verdamping zorgt voor koeling en dit kan dan nog eens met gekoeld (vb. grond-leidingwater RO-water) aangevuld worden.
Of je neemt een koeler type 'teco' koeler of 'aquamedic' dit zijn lucht warmtepompen die met een cop van ongeveer 2 (vb 300w electri. 600w koeling bieden.)
Of je plaatst een wikkeling in u tuin op 1m of dieper onder de grond en via een warmtewisselaar en een chauffage pomp laat je de warmte van u bak on de grond opnemen. Deze die hun huis met een warmtepomp verwarmen hebben dit natuurlijk al voorhanden

Afhankelijk van u gewenste temperatuur, maar 13 graden halen zal veel energie vragen en dan is de kans dat je de tweede methode nodig hebt groot. Zorg er dan ook voor dat die koeler buiten of in een andere ruimte staat want die stookt u ganse huis warm.
1ste is de goedkoopste maar je kan er meestal maar een graad of 3 mee dalen op dergelijke bak.
De laatste kan je tot 15 graden. Mee halen afhankelijk van u wikkelen natuurlijk maar met warmtepomp wikkeling is 13 graden ook geen probleem...

14 jun 2015 09:33
Profiel
Guppy

Kihon schreef:
Koelen kan op enkele manieren, via fans enkele hoge debiet ventilatoren die op u water gericht zijn en verdamping zorgt voor koeling en dit kan dan nog eens met gekoeld (vb. grond-leidingwater RO-water) aangevuld worden.
Of je neemt een koeler type 'teco' koeler of 'aquamedic' dit zijn lucht warmtepompen die met een cop van ongeveer 2 (vb 300w electri. 600w koeling bieden.)
Of je plaatst een wikkeling in u tuin op 1m of dieper onder de grond en via een warmtewisselaar en een chauffage pomp laat je de warmte van u bak on de grond opnemen. Deze die hun huis met een warmtepomp verwarmen hebben dit natuurlijk al voorhanden

Afhankelijk van u gewenste temperatuur, maar 13 graden halen zal veel energie vragen en dan is de kans dat je de tweede methode nodig hebt groot. Zorg er dan ook voor dat die koeler buiten of in een andere ruimte staat want die stookt u ganse huis warm.
1ste is de goedkoopste maar je kan er meestal maar een graad of 3 mee dalen op dergelijke bak.
De laatste kan je tot 15 graden. Mee halen afhankelijk van u wikkelen natuurlijk maar met warmtepomp wikkeling is 13 graden ook geen probleem...

Uiteindelijk heb ik die 13(eigenlijk volstaat 15°) 3 maanden per jaar nodig....
De bak staat in de woonkamer die overdag gewoon op standby naar zo"n 17° word verwarmd, savonds word de woonkamer tot ongeveer 23° verwarmd.
Dus savonds zal de bak opwarmen maar ik vraag me ook af als het water in de bak overdag 15° is, hoe snel het water dan zal opwarmen savonds door de temperatuur in de woonkamer.....

14 jun 2015 12:02
Profiel
Moderator

Inbreng van temperatuur is voornamelijk door pompen en verlichting. Diffusie door de omgeving valt mee. Maar 10 graden verschil is natuurlijk veel en zal toch snel u temperatuur doen stijgen.

14 jun 2015 20:57
Profiel
Erelid

Ooit bij een Nederlander een stelling gaan halen.
Die zat op dat moment met stekelbaarsjes in een aquarium, waarvan de bioloog gewoon buiten op z'n terras stond.
Zo kreeg hij dus voldoende koeling in z'n bak om het kweekgedrag in het voorjaar te kunnen triggeren...

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata
Ranitomeya flavovittata 2

01 jul 2015 10:08
Profiel
Guppy

De biologen staan onder de bak, ik heb ook zo iets overwogen om deze buiten te zetten maar heb dit niet gedaan vanwege dat de bak niet altijd een subtropische bak zal zijn.

Momenteel gaat het wel niet meer over 13graden maar wel over 17graden minimum.

Vraag me af of een lange gewikkelde leiding buiten ligt waar je het water aan ongeveer 1500/2000l/u door pompt, wat het effect is.

03 okt 2015 11:07
Profiel
Erelid

Mja, zal wel een invloed hebben, maar aangezien het grootste watervolume in een warme ruimte staat, schat ik dat de invloed beperkt zal zijn...

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata

04 okt 2015 11:55
Profiel
Guppy

Ik zat ook al te denken om het water door een 500liter vat dat buiten staat te laten stromen....
En eeventueel kan ik in dat vat een soort filter maken....

04 okt 2015 14:16
Profiel
Moderator

Of heb je een kelder? want als het gaat vriezen buiten zal je moeten verwarmen....
Tenzij dat je het een stuk isoleert en met afneembare isolatie.
In een kelder heb je dit probleem niet.

04 okt 2015 16:23
Profiel
Erelid

Kihon schreef:
Of heb je een kelder? want als het gaat vriezen buiten zal je moeten verwarmen....

Stromend water bevriest toch niet...

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata

05 okt 2015 09:39
Profiel
Guppy

3ze schreef:
Kihon schreef:

Stromend water bevriest toch niet...

Ik denk van wel, of er zou nooit een 11 stedentocht zijn toch?
Maar het is niet iets waar ik me zorgen over zou maken, het valt makkelijk te verhelpen door het water een klein beetje te verwarmen dat het het vriespunt niet bereikt.

Nu ga ik eerst deze winter eens observeren hoe koud het word in de bak op kamertemperatuur.
Ik heb een snufje die toelaat de bereikte temperaturen over een hele dag te observeren.
http://www.aquatronica.com/en/product/acq115/

05 okt 2015 10:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]