Het is nu 16 dec 2017 14:03

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Aqua Cube 25, verwarming nodig? 
Auteur Bericht
Guppy

Ik heb mij vandaag een Aqua Cube 25 aangeschaft. Hier wil ik een dwerggarnalensoortje in gaan houden. Nu vraag ik mij af, of het nodig is om er een thermostaat in te plaatsen? Zo ja, waar vind je dan die hele kleine modelletjes voor in nano's? Want ik heb die eerlijk gezegd nog nergens te koop gezien. In de winkels dan he.

07 sep 2010 18:55
Profiel
Erelid

Het ligt eraan waar je aquarium komt te staan en hoe koud het daar ( 's nachts ) wordt.
Vuurgarnaaltjes zijn erg sterk en kunnen wel wat lagere temperaturen verdragen, maar let op dat het aquarium in de winter niet te veel afkoelt.

In de aquarium winkels moeten die kleine thermostaatjes toch goed verkrijgbaar zijn.
Let goed op het aantal liters wat er netto on het aquarium zit, de naam zegt niet altijd alles over de liters inhoud.

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

07 sep 2010 19:08
Profiel
Guppy

Ik denk dat de temperatuur op mijn kamer toch rond de 18-20 graden blijft. Nu in de zomer verwacht ik geen problemen. Het is inderdaad de winterperiode die mij zorgen baart.
En nee, die kleine thermostaatjes heb ik echt nog niet gezien. Misschien toch eens gaan kijken bij de LFS morgen. Want winkels als de Tom & co bijvoorbeeld die hebben dat niet precies.

Gezien de inhoud van mijn bakje (zal zo'n 25l zijn na aftrek van de inrichting gok ik). Ga ik er waarschijnlijk enkel garnaaltjes in houden. Ik wil zeker geen overbevolkt bakje dat is niet de bedoeling. Ik heb een nanootje aangeschaft omdat ik het graag zie en ik het rustgevend vind om zoiets op mijn slaapkamer te hebben.

07 sep 2010 19:18
Profiel
Admin

Hoi valk18,
mooi bakje is dat hoor die Superfish 25je, ga er maar vanuit dat je ongeveer 20 ltr overhoud.
30x30x30=27 ltr. tot aan het randje, maar je mag maar vullen tot streepje max. en dat is ongeveer 25 ltr. (vandaar ook de naam AquaCube 25 :wink: ).
Verwarmingselementen heb je in kleine compacte uitvoeringen, meestal 25 graden niet instelbaar, zijn erg mooi.

http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/c- ... warmingen/
of
http://www.aquaplantsonline.nl/heater-n ... -2702.html

Je hebt ook temperatuur instelbare in verschillende wattages, ze raden aan om 25W te gebruiken. (ik zelf gebruik een zwaardere) zijn in de betere dieren/aqua-winkels vaak wel verkrijgbaar en zeker wel bestelbaar. ZIEK
Veel succes met het opstarten van je nanootje :P

07 sep 2010 23:45
Profiel
Guppy

Ik was gisteren in Antwerpen omdat ik mijn treinabonnement in orde moest brengen voor school. Aangezien dierenwinkel 'De Ark' daar niet ver vandaan was, besloot ik om er even binnen te springen. Daar heb ik er een 'Hydor Mini Aquarium heater' voor aquaria van 20-40l gekocht. Die is dus ingesteld op 25 graden (standaard, daar kan je niets aan veranderen). Iemand ervaring hiermee? Kan ik deze gebruiken voor mijn nanootje? Volgens de gebruiksaanwijzing zou die zelfs kunnen geplaatst worden onder de bodembedekking. Ik heb meteen ook een degelijk thermometertje gekocht zodat ik kan kijken hoe warm het water werkelijk wordt.

Moest deze thermostaat beter gaan voor een bakje met een iets ruimere inhoud dan leg ik hem gewoon even weg (voor de toekomstige 2e nano :twisted: ) en schaf ik mij een andere aan.

11 sep 2010 22:04
Profiel
Admin

Da's een mooi dingetje zeg, die kende ik nog niet. Ik heb even gegoogled en heb hier en daar gelezen dat ze niet er temperatuur vast zijn, komt voornamelijk door de omgevingstemp.
Welk wattage heb jij.
Laat maar weten wat jouw bevindingen zijn, ben erg nieuwsgierig geworden :P

11 sep 2010 22:24
Profiel
Erelid

je hebt deze in een groene versie (niet regelbaar).
en in een zwarte versie (wel regelbaar)

12 sep 2010 00:10
Profiel
Guppy

Het is er eentje van 15W en het is de zwarte versie, dus niet regelbaar. De groene versie heb ik toen niet gezien in de winkel.
In elk geval, ik kan hem testen (met thermometer uiteraard), en zien hoe warm het bakje wordt. Als de temperatuur toch wat te hoog ligt dan kan ik hem altijd nog gebruiken voor een bakje met iets meer volume. En dan schaf ik mij voor deze nano een ander thermostaatje aan.

12 sep 2010 09:29
Profiel
Guppy

Ik heb hem dus getest in dit bakje en heb hem ondertussen alweer uitgeschakeld. 27° vind ik toch wel wat veel :shock: Dus deze is beter bruikbaar in een aquariumpje met iets meer volume. Zonder thermostaat blijft de temperatuur tussen de 22° en 24° (temperatuurschommelingen dag/nacht). Hij staat dus blijkbaar op een goede plek in mijn slaapkamer.

24 sep 2010 18:06
Profiel
Erelid

dan zou ik opteren voor zonder :wink:

24 sep 2010 20:21
Profiel
Admin

Dat klinkt goed, wel even in de gaten houden dat het kouder word en ik neem aan dat er wel eens een raam op je slaapkamer opengaat :wink:

24 sep 2010 21:14
Profiel
Guppy

Mijn raam staat eigenlijk constant open (op de knip). Behalve in de winter dan of als het eens heel slecht weer is. Moest het nodig zijn dan kan ik altijd nog een thermostaatje gebruiken.

25 sep 2010 10:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]