Het is nu 16 dec 2017 13:54

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Welk verwarmings-element van 300 Watt en max 40 cm lang??? 
Auteur Bericht
Admin

Ik weet eigenlijk niet waar ik het moest plaatsen, maar heb dus voor hier gekozen. Als het niet goed is hoor ik het wel van jullie (toch?).

Zoals sommigen van jullie wel weten ben ik al een tijdje bezig met mijn grote bak. Nu ben ik opzoek naar één of twee grote verwarmings-elementen voor in mijn bioloog. Deze mogen dus niet te lang zijn, maximaal 40 cm. Ook 300 watt is een pré. Welke adviseren jullie mij?? Er zijn genoeg merken, maar niet allemaal zijn rond de 40 cm en met welke fabrikanten hebben jullie goede of zelfs slechte ervaringen?

14 mei 2011 21:18
Profiel
Erelid

Ik heb een tijd geleden een hele hoop thermostaten besteld online. Dit waren nano thermostaten, heel klein en stevig. Ze hebben ook hogere wattages, zoals 300watt. Er zit een led display bij waarop je de temperatuur kan zien, en je kan de thermostaat electrisch instellen, dus niet meer draaien aan de bovenkant en hopen dat het de juiste temperatuur is :roll:
Deze verwarming is 24cm lang, en kost 24 euro thuis bezorgd.
Je hebt ze ook in titanium en met een alarm als het water te laag komt, die zijn iets duurder. Je moet maar eens op de site rondkijken www.fish-street.com

16 mei 2011 14:07
Profiel
Admin

dat zijn wel mooie heaters zeg, bedankt voor deze info 8)

16 mei 2011 14:29
Profiel
Erelid

Hou je er rekening mee dat 300 watt toch wat redelijk energie"zuipend" is?
Ik hou m'n vissen "op kamertemperatuur", wat inhoudt dat de thermostaat op 22° staat en op timer ('s nachts uit)
Die slaat zelden of nooit aan en m'n water is meestal 23 à 24 graden.
s' Nachts daalt die wel een graad of twee, maar dit mag geen problemen opleveren.
Enkel bij vissen met speciale eisen, kan dit niet natuurlijk...

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata
Ranitomeya flavovittata 2

24 jun 2011 13:44
Profiel
Admin

3ze schreef:
Hou je er rekening mee dat 300 watt toch wat redelijk energie"zuipend" is?
Ik hou m'n vissen "op kamertemperatuur", wat inhoudt dat de thermostaat op 22° staat en op timer ('s nachts uit)
Die slaat zelden of nooit aan en m'n water is meestal 23 à 24 graden.
s' Nachts daalt die wel een graad of twee, maar dit mag geen problemen opleveren.
Enkel bij vissen met speciale eisen, kan dit niet natuurlijk...

Ik weet het, niet erg zuinig, maar zoals je al zei, speciale vissen met speciale eisen.....tropisch water :?

26 jun 2011 00:04
Profiel
Guppy

In enkele bakken heb ik de Eheim-Jaeger verwarming en ben daar zeer tevreden over, omdat je de thermostaat van het verwarmingselement kan instellen; met andere thermometers bepaal je eerst zo nauwkeurig mogelijk de reële temperatuur en ijkt daarop je E-J.-verwarming. Met een tweede indicatie stel je vervolgens de gewenste temperatuur in. Eens dat klusje geklaard is, mag je ervan op aan dat deze verwarming slechts miniem zal afwijken van de geijkte instelling. Op gezette tijden controleer ik dit zeer strikt en heb eigenlijk nog nooit een afwijking van meer dan 0,1 C° kunnen vaststellen, wat verwaarloosbaar is en zelfs aan de eigen meetmethode kan toegeschreven worden.

Spijtig genoeg is het instrument dat jij zoekt (300W) bij dit merk 50 cm. lang. Maar kan je het dan niet schuin plaatsen in je bioloog?

Indien je verder kan met een niet zo'n nauwkeurige temperatuurscontrole, meen ik dat een verwarmingselement van eender welk merk (hoe goedkoper, hoe liever voor mij) volstaat indien het in je bak of filter past.

(Und ganz nebenbei... er zijn tegenwoordig led-verlichtingen die gekoeld worden door je aquariumwater: eficiënte recuperatie van de energie!).

26 jun 2011 00:31
Profiel
Admin

Alva schreef:
In enkele bakken heb ik de Eheim-Jaeger verwarming en ben daar zeer tevreden over, omdat je de thermostaat van het verwarmingselement kan instellen; met andere thermometers bepaal je eerst zo nauwkeurig mogelijk de reële temperatuur en ijkt daarop je E-J.-verwarming. Met een tweede indicatie stel je vervolgens de gewenste temperatuur in. Eens dat klusje geklaard is, mag je ervan op aan dat deze verwarming slechts miniem zal afwijken van de geijkte instelling. Op gezette tijden controleer ik dit zeer strikt en heb eigenlijk nog nooit een afwijking van meer dan 0,1 C° kunnen vaststellen, wat verwaarloosbaar is en zelfs aan de eigen meetmethode kan toegeschreven worden.

Spijtig genoeg is het instrument dat jij zoekt (300W) bij dit merk 50 cm. lang. Maar kan je het dan niet schuin plaatsen in je bioloog?

Indien je verder kan met een niet zo'n nauwkeurige temperatuurscontrole, meen ik dat een verwarmingselement van eender welk merk (hoe goedkoper, hoe liever voor mij) volstaat indien het in je bak of filter past.

(Und ganz nebenbei... er zijn tegenwoordig led-verlichtingen die gekoeld worden door je aquariumwater: eficiënte recuperatie van de energie!).

Bedankt Alva voor je reactie, en dat laatste systeem, met water gekoelde lampen kende ik nog niet :wink:

26 jun 2011 18:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]