Het is nu 16 dec 2017 13:58

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Stroompanne 
Auteur Bericht
Moderator

Gisterenavond hadden we hier een stroompanne, de differentieel schakelaar sprong uit. Daarvoor brandde er veel licht, de tv stond op enzovoort. Maar vanmorgen om 7u sprong de schakelaar weer uit. Nu was er bijna niets aan, de chauffage stond niet op, we laten wel alle toestellen in stand by staan. Maar wat erger is, alle aquariums draaien hier wel verwarming en filters.
Ik heb op het moment 10 aquariums staan....beetje problematisch om uit te zoeken of het door één van die electrische apparaten komt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op een eenvoudige manier kan uitzoeken of waar het van kan komen?
Ik heb niets bijgezet, heb gisteren wel één aquarium weg gehaald, dus één verwaming minder in het stopcontact.

31 dec 2013 09:27
Profiel
Admin

Tja, das lastig uitvissen om in aquariathermen te blijven :roll:

Jullie in België gebruiken andere benamingen voor schakelaars dan ons Nederlanders.
Hier hebben we een hoofdzekering (waar de stroom in huiskomt), dan een aardlekschakelaar met daaronder 3 aparte groepen met een zekeringen automaat(schakelaar tot 220V-3kWattt per groep).

Ik zou zeggen gewoon even zo laten en als het de volgende keer weer gebeurd dan zit er gewoon teveel aparatuur op die in 1 keer aan kan schakelen.
Even rekenen hoeveel watt bij elkaar hebt. Bv 10x 100 Watt thermostaat/10x verlichting/10xpomp etc......

31 dec 2013 10:57
Profiel
Moderator

Het is de aardlekschakelaar die uitvalt. Daaronder zijn er nog schakelaars maar als de aardlekschakelaar uitvalt dan gaat alles uit dat op dat circuit zit. Er is maar één circuit dat niet uitvalt en dat is waar de ijskast en oven op staat.
Te veel in één stopcontact zal zeker zijn, alleen zit het er al zo lang in en ik heb niets veranderd.
Het zit ook niet allemaal in één stopcontact, ik heb aquariums in de woonkamer staan, het bureau en dan de kweekkamer natuurlijk.

31 dec 2013 11:17
Profiel
Roodneusje

Vaak heb je in huis 2 stroom kringen of te wel een een deel stopcontacten werken op die zekering en een deel op die zekering
Ik in mijn klein appartement heb dat ook
Pro eer eens een stopcontact aan de andere kant van het huis?
De oorzaak is niet opgelost, maar je voorkomt wel opnieuw stroom pannen
Zijn je 10 aquariums allemaal bij elkaar in 1 ruimte ?

31 dec 2013 12:49
Profiel
Moderator

Neen, ze staan in drie ruimtes. Maar buiten één circuit valt alles uit. Ik zou alleen de aquariums in de woonkamer daar eens kunnen insteken, dat is al een begin natuurlijk.

31 dec 2013 12:55
Profiel
Moderator

De aardlekschakelaar...de verliesstroomschakelaar genoemd in België.

Dit wil zeggen...dat je ergens verliesstroom hebt. Dus...ergens maak je een kortsluiting.

Vaak heeft dit te maken met ergens wat water dat in een stopcontact komt, water, of condens.

Als ik van jou was...eens de stopcontacten nakijken. Welke? Vooral beginnen die van de aquaria, onder de gootsteen, in de keukenkasten aan het afwasmachine, of aan de wasmachine. Daar zitten vaak de meest voorkomende problemen. Mocht hij nu meermaals terug uitspringen pak je het beter anders aan.
Je trekt als deze toestellen uit en begint ze één voor één in te steken, je zal dan snel merken wanneer de verliesstroomschakelaar terug afspringt en vind je zo het probleem of het defect toestel.

31 dec 2013 13:30
Profiel
Admin

Dirkteur schreef:
De aardlekschakelaar...de verliesstroomschakelaar genoemd in België.

Dit wil zeggen...dat je ergens verliesstroom hebt. Dus...ergens maak je een kortsluiting.

Vaak heeft dit te maken met ergens wat water dat in een stopcontact komt, water, of condens.

Als ik van jou was...eens de stopcontacten nakijken. Welke? Vooral beginnen die van de aquaria, onder de gootsteen, in de keukenkasten aan het afwasmachine, of aan de wasmachine. Daar zitten vaak de meest voorkomende problemen. Mocht hij nu meermaals terug uitspringen pak je het beter anders aan.
Je trekt als deze toestellen uit en begint ze één voor één in te steken, je zal dan snel merken wanneer de verliesstroomschakelaar terug afspringt en vind je zo het probleem of het defect toestel.

+1, je hoeft alleen de geaarde stopcontacten te controleren en de apparatuur met een geaarde stekker die in een geaard stopcontact steekt. :wink:

31 dec 2013 13:44
Profiel
Moderator

als je een multimeter hebt:
deel in aquarium en ander deel in aarding steken kijken hoeveel mA (stroom) er door loopt
als je stroom meet (tussen de 10-30mA, en bij 30mA gaat de zekering springen)
het kan zijn dat je ergens een kleine breuk hebt die niet direct veel is maar juist op de grens van die 30mA ligt

31 dec 2013 14:02
Profiel
Moderator

Bedankt voor de informatie. Ik zal eerst nog een keer kijken of de zekering nog springt. Zo ja, begin ik aan de klus van het nakijken.
Het kan inderdaad ook nog wel wat anders zijn dan aan de aquariums.....heb hier nogal heel veel stopcontacten dus het zal een heel werk worden. En het is niet zo dat de zekering dadelijk springt want eerst zat er 12u tussen de éérste en tweede keer en nu is er ook al 13u geen probleem.

31 dec 2013 15:04
Profiel
Moderator

GEVONDEN!!!! Niet aan een aquarium maar de voeding van onze verwarming en water. Dat wordt dus een koude eindejaar....

31 dec 2013 19:06
Profiel
Admin

Fly schreef:
GEVONDEN!!!! Niet aan een aquarium maar de voeding van onze verwarming en water. Dat wordt dus een koude eindejaar....

Maar gelukkig niet in het donker :lol:
Goed uiteinde alvast HAAI

31 dec 2013 19:37
Profiel
Moderator

nanootje schreef:
Fly schreef:

Maar gelukkig niet in het donker :lol:
Goed uiteinde alvast HAAI

Gelukkig niet in het donker, het zou hier wel een drama zijn als de electriciteit helemaal zou uitvallen.

Jij ook een gezellig eindejaar!!!

31 dec 2013 19:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]