Het is nu 22 nov 2017 11:44

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Nitriet door nieuw hout 
Auteur Bericht
Moderator

Ik heb een nieuw stuk hout gekocht bij Aquaria Antwerp, waarbij ik veronderstel dat het hout toch in orde zou moeten zijn. Het was een groot en zwaar stuk.
Wat ik altijd doe met hout is afkoken. En neen, dat kan geen kwaad, in tegenstelling tot wat er overal geschreven staat. Ik wil geen enkele risico lopen om één of ander vies beest of ziekte in mijn aquarium te krijgen.
Na het koken laat ik het hout altijd weken, tot het onderblijft. Wat wel speciaal was, dit stuk hout bleef niet drijven, is ook de eerste keer dat ik het meemaak.
Toch wat laten weken en dan in een ingedraaid aquarium gezet. Ik kreeg daar nitriet in. Eerst waterverversingen gedaan, zonder resultaat. Product gekocht om de nitriet naar beneden te halen, want eigenlijk moesten er dringend vissen in. De nitriet daalde een beetje om daarop weer te gaan stijgen.
We zijn nu een week verder en nog steeds hoge nitrietwaarden in het aquarium.
Heeft iemand dat al eens meegemaakt, zou het van het hout zijn.
Heeft iemand al eens hout gehad dat ineens zinkt?

29 apr 2017 08:52
Profiel
Moderator

Versteent hout heeft bij mij ook direct gezonken.
Is u nitriet meting juist? Na waterwissel meet je nitraat na enkele dagen? Of alvast een stijging in nitraat?
Zuurstofwater of peroxide aan testwater toevoegen even schudden dan zou alle nitriet weg moeten zijn.
Blijvend nitriet lijkt mij niet logisch tenzij je ook hoge ammonium meet en snel stijgend nitraat. Maar dit zou mij sterk verwonderen van een stukje hout.

Eerst zou ik mijn meting bekijken...

02 mei 2017 15:44
Profiel
Moderator

Ik heb de verwarming uitgedaan en twee dagen later geen nitriet meer. Heeft het éne met het andere te maken, daar heb ik geen idee van. Omdat ik het aquarium dringend nodig heb, gaan hier nu even koudwatervissen in.
Als die er uit gaan, dan verwarm ik het aquarium weer om te kijken of de nitriet terug naar boven gaat.

02 mei 2017 16:10
Profiel
Moderator

dus toch een nitriet meting :?
raar normaal duurt dit het langst om deze bacteriën zich te vermenigvuldigen... moet een ammoniak - ammonium bron geweest zijn? hond of kat tegen gepiest zeker :mrgreen:

02 mei 2017 16:24
Profiel
Moderator

Tegen het hout, denk ik niet. Heb het overgrote met kokend water in een afgesloten box, dus ook nog gestoomd. En dan daarna verschillende keren in een emmer en dagelijks het water ververst.
En ik heb een overontwikkelde reukzin, dan zou ik het zeker geroken hebben :mrgreen:

02 mei 2017 16:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]