Het is nu 22 mei 2018 01:11

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 vreemde leisteen 
Auteur Bericht
Een tijdje geleden heb ik me leisteen gekoct in een aquariumzaak. nu hing e vrij veel stof aan.
thuis gekomen heb ik al het stof eraf gewassen en op het eerste zicht ging het er goed af. maar er bleef een vreemd rood stof aanhangen. het riekt ook alsof je in een huis komt waar er verbouwingen aan de gang zijn.

nu heb ik er ondertussen ook al opgezeten met de staalborstel om toch maar alles eraf te krijgen maar er blijft stof meekomen. ook hoef ik niet al te veel moeite te doen om de steen te breken.

is dit allemaal wel normaal ? en heeft iemand anders hier ervaring mee, want ik vertrouw het niet :?

29 maart 2009 16:24
Apistogramma

Rood stof kan wijzen op ijzeroxide... Vreemd dat het afbrokkelt :? Al getest of het kalkhoudend is (met azijn)? Heb je geen foto?

29 maart 2009 22:30
Profiel
Erelid

clownbotia schreef:
Een tijdje geleden heb ik me leisteen gekoct in een aquariumzaak. nu hing e vrij veel stof aan.
thuis gekomen heb ik al het stof eraf gewassen en op het eerste zicht ging het er goed af. maar er bleef een vreemd rood stof aanhangen. het riekt ook alsof je in een huis komt waar er verbouwingen aan de gang zijn.

nu heb ik er ondertussen ook al opgezeten met de staalborstel om toch maar alles eraf te krijgen maar er blijft stof meekomen. ook hoef ik niet al te veel moeite te doen om de steen te breken.

is dit allemaal wel normaal ? en heeft iemand anders hier ervaring mee, want ik vertrouw het niet :?

De azijntest zal veel bepalen over deze steensoort zoals Rivulatus zei... Ik persoonlijk, kap de stenen zelf, en doe steeds een azijntest.

30 maart 2009 01:06
Profiel
dat was ik vergeten zeggen. ik had een azijntest gedana maar die was wel negatief. het is niet dat ze persé afbrokkelen, maar met wat macht erop krijg ik ze gemakkelijk in twee. (zelf in tien :roll: ) nu ben ik er sowieso niet gerust in dus ga ik maar eens op zoek naar ander leisteen.

30 maart 2009 10:43
ik heb ook dat soort steen gehad: als je er met stromend wate en een staalborstel overheen ging, kwam er ook vanalles af, maar in de bak zelf helemaal niks :wink:

30 maart 2009 13:33
echt ZD? en was het ook zo'n roodachtig klei-kleur ?
bij jou was er geen probleem? zou me zeker al wat geruststellen.

30 maart 2009 21:29
''t was idd flink rood, een beetje baksteen rood :wink:

31 maart 2009 14:19
ja dat is de perfecte beschrijving van wat het ook bij mij was. en is het nu nog steeds rood? of is dat er af gegaan ?

31 maart 2009 14:23
tis altijd rood gebleven, in de 2 maanden dat erin gezeten heeft :wink:

er zijn wel wat algjes op gaan groeien, maar de kleur is niet veranderd :wink:

31 maart 2009 16:24
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]