Het is nu 16 jul 2018 07:22

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Sulawesi hotel 
Auteur Bericht
Moderator

Mijn dochter en schoonzoon gaan verhuizen en tijdens deze periode zijn hun Sulawesi slakken bij mij op hotel.
Ik kon het natuurlijk niet laten om op zoek te gaan naar informatie over deze slakken. En om in de stijl te blijven, ik heb er een punthoofd van gekregen. Nog nooit heb ik zoveel tegenstrijdige informatie gevonden als bij deze slakken. Foto's met andere namen, verschillende groottes, andere waterwaarden....

Uiteindelijk heb ik de verklaring gevonden van deze wanordelijke informatie: De meeste soorten zijn nog niet wetenschappelijk beschreven, maar velen zijn al in de handel aangeboden.

ik heb mijn best gedaan om er toch de meest geloofwaardige uitleg bij elkaar te sprokkelen.

De Sulawesi slakken:

Familie: Pachychiclidae
Geslacht: Tylomelania

Nederlandse naam: Sulawesi slakken of Tylomelania slakken.
Herkomst: Sulawesi, o.a. Poso meer, towuti meer, Matano meer en diverse rivieren.
De zuurtegraad ligt op de meeste plaatsen hoog, 7,5 ph - 8 ph
De KH en de GH mag niet onder 5 komen, de mineralen calcium en magnesium, heeft de slak nodig voor de opbouw van zijn slakkenhuis.

De temperaturen liggen het hele jaar door tussen de 26°C en de 30°C. Onder de 25 graden worden sommige soorten inactief.

Daarom horen deze slakken thuis in een speciaal aquarium, ingericht met een zachte bodem, stenen en hout.
Ze kunnen wel gecombineerd worden met garnalen die tegen de hoge temperaturen bestand zijn.

Afbeelding

Tylomelania slakken zijn zeer gevoelig voor koper, opgepast met koperen leidingen van het leidingwater.

Vorm, sculptuur en kleur van de slakkensoorten zijn allen erg verschillend. Naar gelang de soort beschikken ze over huisjes tussen de 1 tot 12 cm. Het topje van de schelp (de apex) is vaak aangetast omdat ze een lekkernij zijn voor krabben.

Ze hebben ook allen een operculum (een dekseltje om het slakkenhuis mee af te dekken).

Afbeelding

Afbeelding

De tylomelania slakken zijn actieve en nieuwsgierige slakken die altijd op zoek zijn naar eten. Ze kruipen heel het aquarium door, klimmen op de ruiten, rotsen en hout:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zij hebben een behoorlijke hoeveelheid calcium nodig.
Voeding geschikt voor de tylomelania slakken rijk aan calcium: boerenkool, geblancheerde spinazie en andere groene groenten.
Tevens eten ze meerval pellets, algen, spirulina wafels verpletterd vlokkenvoer, stofvoer, carnivoor pellets, spirulina poeder, garnalenvoer, catappa- en beukenbladeren en wortelhout. enz.

Afbeelding

De slakken hebben nood aan gezelschap, ze kruipen naar elkaar toe en blijven dan enige tijd zo liggen. Het is mooi om zien, beetje romantisch.

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande soorten brengen hier hun vakantiedagen door:

De bekendste:

Tylomelania sp Orange poso / Orange rabbit snail.

Of olifantslak, waarom deze naam is duidelijk op de foto:

Afbeelding

grootte: 8 cm
Herkomst: Poso meer, Malili meer, Sulawesi, Indonesië.
Water: brak water of gewoon water....beide gevonden.
De schelp kan van zwart tot lichtbruin zijn, of met schakeringen. Het lichaam is opvallend oranje.

Afbeelding

Afbeelding

Tylomelania Yellow spotted

Afbeelding

Leefgebied: Poso Lake
Grootte: 6 cm.
De schelp is zwart/donker bruin vanaf het midden loopt het naar wit uit. Het lichaam is zwart met kleine gele vlekjes.

Afbeelding

Ze houden er van om zich in de bodem in te graven. Deze slak is dus regelmatig van de aardbodem verdwenen of beter gezegd in de aardbodem.

Afbeelding

Afbeelding

Faunus bicolor

Latijnse naam: faunus Sp.Bicolor
Grootte 8 cm
De schelp is onderaan wit, dan rood en gaat over in zwart.
Ze zouden zowel in brak- als in zoet water leven maar de voortplanting gebeurt in brak water.
Kweken in gevangenschap bij de bicolor is nog niet gelukt.

De slak heeft een opvallend brede snuit.

Afbeelding

In Duitsland wordt de slak ook wel Cappuccino-Schnecke genoemd omdat de kleuren doen denken aan een pas uitgeschonken cappuccino.

Afbeelding

Of de slak een op zichzelf staande soort is, of een variant op de Faunus ater, die helemaal zwart/donkerbruin is, is nog niet bekend.
Jonge exemplaren zijn felgekleurder en het lichaam is meer wit gestippeld.

Afbeelding

13 okt 2015 17:28
Profiel
Moderator

idd,
in de tijd heb ik ook nog suwelesi garnalen gehad, vond dit niet eenvoudig. wel zeer mooie garnalen!
deze slakken worden daar veel bij gekweekt.

kwestie van waterwaarden vond ik in die tijd ook veel tegenstrijdig heden maar dan een standaard zout genomen en hup met de geit...
uiteindelijk toch voor zeewater gegaan... :lol:

13 okt 2015 18:29
Profiel
Moderator

Hier zit geen zout bij, voorlopig gaat het toch goed. Ik denk dat mijn schoonzoon ze ondertussen een half jaar heeft.

13 okt 2015 18:41
Profiel
Moderator

Fly schreef:
Hier zit geen zout bij, voorlopig gaat het toch goed. Ik denk dat mijn schoonzoon ze ondertussen een half jaar heeft.

waarschijnlijk zijn die slakken misschien wel eenvoudiger op leidingwater te kweken dan de garnalen, of kon ik er de ballen van (wat ook best kan...)

de Johan heeft volgens mij ook nog zo'n bakje (zeker gehad maar of het nu nog ....?)

13 okt 2015 19:05
Profiel
Admin

Die yellow spotted zijn wel erg mooi! Mooi bakje :D

350 MA bakje (oud)
Vision ZA
X. Pygmeus bakje

14 okt 2015 04:04
Profiel
Moderator

Bij mij zitten ze gewoon op leidingwater bij mijn kardinaalgarnalen.

Heb zelfs jonge slakken te koop. Allemaal met okerachtig/grijzig lijf.

15 okt 2015 16:14
Profiel
Artemia-kreeftje

Ook bij mij zitten ze op leidingwater en ook te samen met kardinaalgarnalen in de bak :) .
Zowel garnaal als slak kweekt goed (ik heb enkel de olifant, alhoewel die bij mij eerder geel én oranje lijken).
We waren begonnen met 2 slakken en we hebben nu een hele familie, dus dat gaat goed. APPLAUS

m'n garnalen

70 liter (is niet meer)
sulawesisch garnalenbakje
cayman 110

20 okt 2015 15:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]