Het is nu 21 sep 2018 08:37

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Moet filtermateriaal soms vervangen worden ? 
Auteur Bericht
Erelid

Ik ben ook weer heel wat wijzer geworden. :wink:

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

23 sep 2008 14:13
Profiel
Diamantzalm

Zwaard Drager schreef:
kool werkt absoluut niet tegen turf! :roll:

kool zorgt er alleen voor dat de verkleuring heel erg minder word, maar ik heb nog nooit gehoord dat kool en turf niet samengaan :wink:

Een positieve invloed die turf heeft voor de planten:

Het maakt spoorelementen beter beschikbaar.
Deels doordat in turf zelf al spoorelementen zitten, deels doordat het metalen uit het water bindt. Planten kunnen die organische stoffen met het sporenelement samen gemakkelijk in één keer opnemen.

"Nadeel" van turf:

Het verminderd de hoeveelheid licht die planten ontvangen
Turf kleurt het water wat bruinig, hierdoor krijgen de planten dus minder licht. Ahhh denk je, dan ga ik daarnaast ook filteren over kool....nou dan hef je dus grotendeels het positieve effekt van turf op de spoorelementen op.

Kool werkt turf dus niet tegen in die zin dat de turf nog steeds je Ph laag zal houden maar voor je plantengroei heeft het wel een negatieve werking als je turf en kool combineerd

ff de bron van deze info vermelden: http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/turf.html

Aquablog

31 dec 2008 16:23
Profiel
Diamantzalm

en om mijn gewoontes qua vervangen van filtermateriaal even prijs te geven :D

- Grove spons: word niet vervangen, enkel gespoeld in oud aquariumwater wanneer het nodig blijkt

- aktieve kool: word niet vervangen, enkel na toevoeging medicijnen word er nieuwe kool gebruikt

- symbiont: er werd me verteld dat deze best na 3 jaar vervangen worden

- turf: om de 3 weken vervangen

- filterwatten: in het nano bakje en in de quarantainebak worden deze wekelijks gespoeld in oud aquariumwater en 1x per maand vervangen, in de ZA-biotoop heb ik nog geen idee hoe snel deze aan vervanging gaan toe zijn, ik veronderstel wekelijks aangezien discussen grote vervuilers zijn..

- keramische pijpjes: worden niet vervangen

Aquablog

31 dec 2008 16:29
Profiel
Wildvang Skalaartje

ik heb mijn potfilter en binnenfilter nu 1,5 jaar en heb ze allebei nog maar 2 en 3 keer uitgespoeld met ujitzondering van de watten.

Vandaag men potfilter nog eens uitgekuist,wat een troep kwam daaruit :roll: :lol:

31 dec 2008 16:39
Profiel
Diamantzalm

die troep zit er na een maand ook al hoor woozzy...en hoe langer hoe meer natuurlijk...tot het punt dat je filter meer slecht dan goed gaat doen...het zou geen kwaad kunnen moest je er ietsje meer regelmaat insteken ;)

Aquablog

31 dec 2008 16:47
Profiel
Uaru

ik gebruik JBL Tormec Activ Turf..
deze zit er al in sinds september..
op de verpakking staat dat deze 3 tot 6 maand meegaat..

voor de rest doe ik zeer weinig aan m'n bioloog..
maandelijks voorfilter spoelen (gebeurd gewoon onder de kraan) en fijne filterwatten vervangen..

verder doe ik er niets aan buiten als het uitkomt de molm in m'n tsskamers weghalen..
en om de 6 maanden de blauwe sponzen spoelen in aquariumwater..

31 dec 2008 19:30
Profiel
Diamantzalm

wat de turf betreft moet ik nog wat ervaring opdoen en kan ik alleen de info meegeven die ik vind op internet maar 6 maand lijkt me toch lang voor turf...natuurlijk kan je een bioblok, zoals bij mij niet echt gaan vergelijken met een echte bioloog...van alle filtersystemen vergt een bioloog het minste onderhoud ... bioblok komt op de 2e plaats ;)

Aquablog

01 jan 2009 03:42
Profiel
Uaru

caymanneke schreef:
wat de turf betreft moet ik nog wat ervaring opdoen en kan ik alleen de info meegeven die ik vind op internet maar 6 maand lijkt me toch lang voor turf...natuurlijk kan je een bioblok, zoals bij mij niet echt gaan vergelijken met een echte bioloog...van alle filtersystemen vergt een bioloog het minste onderhoud ... bioblok komt op de 2e plaats ;)

het meeste werk heb ik aan het spoelen van de blauwe sponzen omdat dan eerst al het bio materiaal (pijpjes & balletjes) er uit moet..

in het vak met de biosponsballen, 'rammel' ik er gewoon ff met m'n hand in.. al het vuil dat loskomt, komt dan in het volgende vak op m'n fijne filterwatten terecht..

01 jan 2009 11:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2