Het is nu 18 jul 2018 05:39

Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Gewone turf in panty in filter ? 
Auteur Bericht
Artemia-kreeftje

Kihon schreef:
Etienne,
waar jij het over hebt zijn ionwissel harsen. Zo wordt ook demi water gemaakt. (variant op osmose voor aanvoerwater met lage geleidbaarheid).
Hou er rekening mee als je u anionen met keukenzout wisseld er in u water dan choriden terecht zal komen. Dit zal er voor zorgen dat u geleidbaarheid van u water sterk gaat stijgen.
indien je zoutzuur voor u kationen zal gebruiken zal dit u water gaan opzuren. Dat kan wel goed zijn maar probeer toch zo veel mogelijk stabiliteit te brengen.
Weet dan ook dat u water dan zeer laag zal zijn in Ca en K en Mg en Fe.... alle kationen.
Voor planten zou ik toch oppassen.... Hoge conductiviteit en veel chloriden geen of weinig Mg en Kalium in u water zijn meestal geen goede groeibevorderaars....

je moet wel je harsen spoelen buiten uw aquarium niet in uw aquarium.en je moet dat onthard water ook niet zuiver gebruiken he, je moet mengen met gewoon water tot je de goede waarden hebt.mijn planten hebben er geen hinder van hoor maar ik heb wel de goede waarden he.en de geleidbaarheid van mijn water is 300, ik denk wel dat het goed is.ik heb zelfs met zo water discussen ge kweekt en nu kweek ik er diamant zalmen in, zo dus ik denk wel dat het water dan wel heel goed is.en ik doen dat al 35 jaar zo dus ervaring genoeg dacht ik zo.maar ja elk doet het naar zijn goesting he, ik geef maar ge woon goede raad, en ik vind het beter dan osmose.maar je elk doet wat hij wild he.maar als je mijne bak ziet dan begrijpt u het wel wat ervaring hier achter zit.

gr Etienne.

16 maart 2013 12:09
Profiel
Moderator

Etienne,
ik stel u aqua en water niet in vraag ik waarschuw gewoon mensen om op te passen om hun anionen met keuken zout te regeneren. en hun kationen met zoutzuur.
Normaal worden demineralisatie torens hun kationen met een zuur en hun anionen met een baze (99% van de gevallen NaOH of natriumhydroxide) dit om de eenvoudiger reden:
Wanneer er een Ca2+ (calcium) uitgewisseld wordt krijg je 2 H+ in de kationwisselaar
en wanneer je 2 NO3- (nitraat) in de anionen wisselaar door een 2OH-vervangt.

Hierdoor vorm je 2H+ en 2OH- of 2 H2O of water
Wanneer je nu u anionen met een zout gaat regeneren dan worden:
NO3- of ... vervangen door Cl- (keukenzout: NaCl) en krijg je in u geval dus: 2H+ en 2Cl- en geen water!
Als je u anionen met loog (baze of natriumhydroxide) zou regeneren heb je dit probleem niet.

Ik lees uit u reactie dat je nog niet 100% begreep wat die harsen doen of hoe ze werken.
Het goed of supergoed spoelen na regeneren heeft hier niet mee te maken. Je gaat met die harsen uit gaan wisselen en wat je er insteekt zij het enerzijds OH- of Cl- of anderzijds H+ of Na+ of... dit zal uitgewisseld worden in u behandeld water.

Alsook ik had het niet over u keuze of het nu osmose of di water is. Welke keuze je maakt zij het osmose of demineralisatie torens, dit is enkel afhankelijk van u preferentie en of u te behandelen water een hoge geleidbaarheid heeft ja of nee. Hoge geleidbaarheid zal osmose het goedkoopst zijn en bij een lagere geleidbaarheid is demineralisatie goedkoper. bij osmose heb je een bacterie en organische belastings stop bij demineralisatie heb je dit niet. (osmose zijn dit kleine gaatjes waar bacteriën en organische moleculen niet doorkunnen) bij demineralisatie loopt het er gewoon door dus bacteriën kunnen er door en alle niet geladen organische moleculen gaan er ook door.

16 maart 2013 15:11
Profiel
Artemia-kreeftje

goed zeer goed uit gelegd ik zou het niet beter kunnen.ja natuurlijk als je zo iets doet met harsen moet je er wel wat van weten he. en je moet er ook mee oppassen wat je doet en zeker als er kinderen in de buurt zijn.maar ik vind het anders heel goed voor water behandeling.mensen die dat willen doen met harsen werken kunnen op het net veel informatie vinden.volgens mij bent u een chemicus of je hebt goed uw les ge leerd.proficiat hoor.

gr Etienne.

17 maart 2013 12:21
Profiel
Diamantzalm

hmm dan lijkt me osmose toch simpeler werken

17 maart 2013 13:00
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3