Het is nu 21 apr 2018 16:28

Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Wat voor goede stoffen haalt kool uit het water? 
Auteur Bericht
Erelid

Ik filter tot nu toe nooit over kool, maar sinds ik een week geleden ziekte in mijn bak had en medicatie heb gegeven, heb ik kool in mijn filter.

Nu hoor ik ZD zeggen dat kool ook goede stoffen uit het water haalt.

Welke stoffen zijn dat?

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

28 maart 2008 11:46
Profiel
Erelid

Bericht 
Van goede stoffen, ben ik nog niet zo zeker... Maar kool haalt wel biochemische verbindingen uit het water en dus mogelijks, als je dus een waterverbeteraar gebruikt, met bepaalde biochemische stoffen, kunnen die worden teniet gedaan...

Wat medicatie betreft; zit in de meeste standaard medicatie zoals bvb exit en esha, stoffen zoals malachietgroen/methyleenblauw verbindingen... deze worden afgebroken door licht en zo automatisch onschadelijk...

Medicijnen zoals bvb metronidazole (gatenziekte), medicijnen tegen parasitaire infecties zoals kieuwwormen en nemathoden, en TBC, kan je achteraf inderdaad even filteren over actieve kool daar deze geen blauw-groen genezingsstoffen bevatten...

Toch even een vraagje Ria; liet bactopur een blauwige kleur na in het water?

Laatst bijgewerkt door BlackWater op 28 maart 2008 16:37, in totaal 1 keer bewerkt.

28 maart 2008 13:07
Profiel
Bericht 
ik dacht dat het bepaalde normaal giftige stoffen uit het water haalt, die in kleine concentraties juist goed zijn :?

maar ik hoor 't altijd :wink:

28 maart 2008 15:58
Erelid

Bericht 
Zwaard Drager schreef:
ik dacht dat het bepaalde normaal giftige stoffen uit het water haalt, die in kleine concentraties juist goed zijn :?

Sommige stoffen bvb sulfaten enz... zijn in kleine dosissen goed voor planten... echter actieve kool gaat deze in verbinding eruit halen...

Ik gebruik nooit kool, zelfs niet na medicatie, van eender welk product dan ook... Nu ik moet wel eerlijk zijn, ik heb zelden eens een ziekte in de bak... vrijwel nooit... quarantaine dient daarvoor eerst je vissen, daarin onder te brengen... als je kijkt dat m'n wildvang apistogramma tucurui, maar even een maand of 3 in quarantaine heeft gezeten, alvorens die over te zetten, weet je het wel...

28 maart 2008 16:40
Profiel
Bericht 
ik heb ook geen kool zitten... heb ook ooit gehoord dat kool schadelijke stoffen kan uit ghet water halen maar dan ook terug niet ... :p dus geen kool :d

28 maart 2008 16:48
Bericht 
Zwaard Drager schreef:

heb je helemaal gelijk in, het haalt verder ook nog plantenvoeding uit het water en andere nuttige stoffen.
Het is aangeraden om na iedere kuur van malachietgroen/andere medicijnen te filteren over actieve kool gezien de stoffen traag afbreken en vissen die langdurig blootgesteld worden aan deze stoffen kunnen er dus ook zwak door worden.

Mensen met vergiftiging laten ze niet voor niet actieve kool drinken

malachietgroen is trouwens een carcinogene stof wat wil zeggen dat deze kankerverwekkend is

28 maart 2008 19:03
Erelid

Bericht 
BlackWater schreef:

Toch even een vraagje Ria; liet bactopur een blauwige kleur na in het water?

Ja, het water werd blauw/groen.

Ik heb het 1 dag gegeven, licht dag en nacht uit gelaten, daarna 1 dag rust en licht aan, daarna weer bactopur gegeven en licht dag en nacht uit.
Daarna water 20 l. ververst en kool in filter gedaan.

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

28 maart 2008 19:46
Profiel
Erelid

Bericht 
dan breekt licht deze verder af... :D

28 maart 2008 23:31
Profiel
Bericht 
BlackWater schreef:
dan breekt licht deze verder af... :D

dat moet je mij toch eens uitleggen, omdat het blauw is breekt het licht het af... nog nooit van gehoord.
Lijkt me sterk dat kankerverwekkende stoffen na 48 uur uit je bak zijn. Het is niet omdat de kleur weg is dat de stof er niet meer aanwezig is. In welke vorm breekt vb malahietgroen af? (welke deelstoffen)

28 maart 2008 23:51
Erelid

Bericht 
lees de bijsluiter beste Wax ;) nu de verbindingen die aanwezig zijn, zijn niet meer de zuivere vormen van malachiet groen en methyleen blauw... ik zal het even uit de doeken voor je, omdat je graag de gehele wetenschap hebt: wat zit er nu in zo'n flesje...

aminoacridinhydrochlooriet, acriflavinchlorid, ethacridiblactat,malachietgroenoxalaat, purificata ad, dit is het zowat... het totaal van deze producten, is een verbinding.

men mag het inderdaad niet gebruiken met actieve kool, want dat neutraliseert onmiddelijk... men mag het ook niet gebruiken met UV-licht of UV filter want dat neutraliseert onmiddelijk... er staat duidelijk op de bijsluiter, te vermijden toe te voegen bij daglicht, want dan verliest het medicijn zijn waarde, hoe zou dat komen, wel door afbraak... Het "groen" bij licht, is zowat na een halve dag, bij normale belichting weg... doe je het er in als het donker is, ziet uw bak 's anderendaags, nog steeds groen... Dus licht breekt het product af en elke lamp geeft ook een UV-faktor... vandaar dat het zelfs in zeer speciale bruinlens flesjes zit...
Het product exit en esha, gebruik ik reeds 20 jaar, als het dan zo kankerverwekkend was, zag ik er nu uit als de elephant-man :) het is dus malachietgroenoxalaat, en niet de zuivere vorm van het vroegere malachietgroen ;) maar zoals ik reeds zei... ik hou het liever wat simpel en eenvoudig... wat degelijk zijn resultaten geeft

29 maart 2008 00:08
Profiel
Bericht 
dit wist ik niet , intressant artikel , lees namelijk bijna nooit meer de bijsluiters , alleen als het nodig is bij ziektes enzo :D schaamt zicht :D

29 maart 2008 00:42
Vislarfje

Bericht 
na een tijdje verdwijnen de resten van een medicatiekuur,
na wekelijkse waterwissels, gaat dit ook uit je bak!
kool heb ik maar 1x gebruikt in 6jaar.
de beste filter is zonder kool en turf, gewoon pijpjes,
blauwe schuimat, en watten.
greetz

malawi-biotoop 2m50L/60H/60D

29 maart 2008 11:05
Profiel
Erelid

Bericht 
Alain schreef:
greetz

En dat is precies wat er normaal in mijn filter zit. APPLAUS

Afbeelding

29 maart 2008 16:30
Profiel
Erelid

Bericht 
Alain schreef:
na een tijdje verdwijnen de resten van een medicatiekuur,
na wekelijkse waterwissels, gaat dit ook uit je bak!
kool heb ik maar 1x gebruikt in 6jaar.
greetz

heel juist Alain!!!

29 maart 2008 18:01
Profiel
Bericht 
BlackWater schreef:
lees de bijsluiter beste Wax ;) nu de verbindingen die aanwezig zijn, zijn niet meer de zuivere vormen van malachiet groen en methyleen blauw... ik zal het even uit de doeken voor je, omdat je graag de gehele wetenschap hebt: wat zit er nu in zo'n flesje...

aminoacridinhydrochlooriet, acriflavinchlorid, ethacridiblactat,malachietgroenoxalaat, purificata ad, dit is het zowat... het totaal van deze producten, is een verbinding.

men mag het inderdaad niet gebruiken met actieve kool, want dat neutraliseert onmiddelijk... men mag het ook niet gebruiken met UV-licht of UV filter want dat neutraliseert onmiddelijk... er staat duidelijk op de bijsluiter, te vermijden toe te voegen bij daglicht, want dan verliest het medicijn zijn waarde, hoe zou dat komen, wel door afbraak... Het "groen" bij licht, is zowat na een halve dag, bij normale belichting weg... doe je het er in als het donker is, ziet uw bak 's anderendaags, nog steeds groen... Dus licht breekt het product af en elke lamp geeft ook een UV-faktor... vandaar dat het zelfs in zeer speciale bruinlens flesjes zit...
Het product exit en esha, gebruik ik reeds 20 jaar, als het dan zo kankerverwekkend was, zag ik er nu uit als de elephant-man :) het is dus malachietgroenoxalaat, en niet de zuivere vorm van het vroegere malachietgroen ;) maar zoals ik reeds zei... ik hou het liever wat simpel en eenvoudig... wat degelijk zijn resultaten geeft

Dat de stoffen die er in zitten na enige tijd afbreken(malachietgroen breekt na 24 uur af in het water maar er zit meer in die stoffen als enkel malachietgroen)in het aquarium door verversing en afbreking kan ik best in komen maar dan nog zitten deze stoffen veel te lang in het aquarium!!! hoe minder hoe liever en ze zijn echt wel kankerverwekkend, waarom denk je dat ze anders bepaalde vis tegenhouden eer ze in de voedselketen komen... Ze zijn misschien niet meteen voor jezelf gevaarlijk maar de o zo geliefde vissen zwemmen er wel in rond(en je komt met je blote handen in je aquarium). ik begrijp niet hoe laks sommige mensen met deze stoffen omgaan.
Je hoeft trouwens maar 24 uur te filteren over actieve kool. En wat zijn die paar euro nu als je daarna weet dat de meeste troep uit je aquarium is en je jezelf kan geruststellen dat je vissen niet bloot staan aan kankerverwekkende stoffen

zie
http://www.antoon-aquarium.nl/id436.htm
http://www.vijversenkoi.info/afdruk.php?artikel_id=239
http://www.nbat.nl/q_and_a/antw_33.html
kan er zo nog wel een paar opnoemen

een kleine quote uit www.vijversenkoi.info

De meeste middelen ( malachietgroen, formaldehyde, nitrofurantoine,...) zijn kankerverwek­kend. Daarom nogmaals is het niet goed om enkele malen per jaar preventief te behandelen, maar enkel indien noodzake­lijk na een juiste diagnose en met de juiste medicatie.

29 maart 2008 19:38
Bericht 
zonlicht: kankerverwekkend, oftwel: zonnebaden mag niet meer....
tjernobyl: ook kankerverwekkend, wel wat erger dan zonlicht, maar ze zijn beide kankerverwekkend

ongeveer ALLES op deze leuke planeet is op de een of de andere manier wel schadelijk, maar in welke mate!!!! daarom mijn mss cynische voorbeeld, maar het is wel de waarheid! :roll: :?

29 maart 2008 19:53
Bericht 
Zwaard Drager schreef:
zonlicht: kankerverwekkend, oftwel: zonnebaden mag niet meer....
tjernobyl: ook kankerverwekkend, wel wat erger dan zonlicht, maar ze zijn beide kankerverwekkend

ongeveer ALLES op deze leuke planeet is op de een of de andere manier wel schadelijk, maar in welke mate!!!! daarom mijn mss cynische voorbeeld, maar het is wel de waarheid! :roll: :?

als je weet dat tjernobill zo kankerverwekkend is, ga je er dan wonen?
ooit al eens op de afdeling kinderoncologie gelopen?

29 maart 2008 20:19
Bericht 
laten we hier over zwijgen :wink:

29 maart 2008 20:21
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende