Het is nu 18 jul 2018 05:55

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 filter materialen. 
Auteur Bericht
Moderator

Omdat er zoveel gesproken en geschreven wordt over filtermateriaal, wou ik toch even polsen wat jullie er allemaal van vinden.

Je hebt verschillende soorten van van puur biologisch, mechanisch en fysco-chemisch.
De filter moet voornamelijk in een standaard aquarium het biologische en mechanische wegfilteren van vuil op zich nemen en het toevoegen van turf of andere producten is vooral het nuttig gebruiken van u filter voor andere dingen.

wanneer je nu puur op de biologie gaat zien, is het voornamelijk oppervlakte die belangrijk is.
Maar hier zie ik veel addertjes.
Wat bedoel ik nu met die addertjes.
in alle zaken worden verschillende materialen aangeboden met een hoog tot zeer hoog filter oppervlak.
ik spreek hier voornamelijk over gesinterd glas zowel de bollen als de pijpjes. deze zouden een zeer groot filter oppervlak hebben.
dan komt meestal op de tweede plaats de keramische pijpjes.
dan poreus vulkanisch gesteente.
dan filtersponzen en filterdoeken.
als laatste kan je af en toe kunstoffen biobollen verkrijgen.
Bij 90% van de gevallen zal de verkoper u zeggen dat
omdat de meeste filters relatief klein zijn je zo wie zo een groot filter oppervlak moet nemen en dan kom je meestal uit op gesinterd glas en met een aanvullen van filtersponzen en filter doek.

Persoonlijk vind ik dit echt onding. waarom:
*filtersponzen en filterdoeken
kan je perfect uitspoelen en reinigen. Maar die verstoppen toch zeker telkens wanneer je in je aquarium gewerkt hebt relatief snel. Waardoor het debiet en de aanvoer van zuurstofrijk mengsel en nieuwe afvalstoffen sterk afneemt. Hierdoor moet je af en toe je filter openen en uitspoelen. Nadeel van die terugnamen van het debiet in het aquarium is ook dat er zich minder stroming gaat voordoen in het aquarium, dus ophoping van 'voedingstoffen'=algen. minder stroming= planten krijgen minder goed hun voedingstoffen (vooral "C" = is het nu via CO2 of easy carbo of...) waardoor het licht dat je toevoegd eigenlijk niet zijn volledige rendement op je planten gaat vervullen. Alsook een vertraagde groei van de planten => terug voordeel voor onze vriend de alg....

*gesinterd glas
vind ik volkomen onding want na 2 maand is u totaal volume gewoon een bol of een cilinder geworden. alle "mogelijke" oppervlakte is gewoon dichtgeslibt. Dus u oppervlak is eigenlijk gewoon teniet gedaan door het dichtslibben. het reinigen van deze substraten is dan ook niet zo simpel als gewoon eens uitspoelen....
Wel is het zo dat het debiet hierdoor bijna niet gaat veranderen.

De enige soort die hun oppervlakte en dichtslib beperkend zijn met als gevolg een verminderd debiet zijn de biobollen. Die zijn licht, eenvoudig te reinigen zorgen er voor dat het debiet van u aquariumfilter behouden blijft zelfs na 1 maand.

Begrijp me niet verkeerd! Voor fijne vuildeeltjes in het water heb je fijn materiaal nodig en het beste is hiervoor filterwatten-doek!

Ik vraag me gewoon af dat een standaard filter in een plantenbak (of beplante bak) eigenlijk zijn belangrijkste functie is het voorzien van voldoende stroming voor de aanvoer van voedingstoffen en afvoer van afvalstoffen. Dit natuurlijk onder normale omstandigheden. Wanneer je zwevend vuil in het aquarium hebt dan is een doek-watten filter zeer effectief.

In een klein aquarium (60-30-30) heb ik dit principe uitgetest. hiervoor heb ik een standaard circulatie pomp genomen en daarop met 2 elastieken een filterdoek op de aanzuig aangebracht.
dit is ongelofelijk efficient om vuil uit te filteren en eenvoudig te reinigen.
Het debiet zie je na enkele dagen telkens dalen. Alsook het doek wordt na enkele dagen ook telkens vuil. In de bak zitten er een 12 barbelen natuurlijk niet echt de meest "propere" vissen. Nu reeds 1 jaar draait deze bak zonder enige vorm van vervuiling of problemen. NH4 of NO2 heb ik geen probleem mee. Filter uitspoelen gebeurt nu om de 2 weken. Water verversingen 1 maal per maand. Dit om het zoutgehalte op pijl te houden (aanvullen van water gebeurt met osmose water) Geen toevoeging van waterverbeteraars. Enkel om de 3 dagen 20ml oplossing van 3% glutaraldehyde. Voor de planten heb ik in het begin enkele voeding met kleibollen aan de wortels gestoken en tot op heden geen andere toevoegingen gedaan.

Wat zijn jullie opmerkingen over jullie filtermateriaal hoe zien jullie het?

26 aug 2011 18:13
Profiel
Admin

Wat ik heel lastig vind aan dit stukje, is dat ieder filter afgestemd dient te worden op het aqaurium waar het op draait. Over de werking van bakterien is veel over te lezen, maar welk filtermateriaal je daar voor gebruikt in combinatie met schoonmaken en filterdebiet,maakt het natuurlijk erg moeilijk. Ik geloof dat elk filter ingericht/deeld kan worden naar wens van gebruiksgemak en functie natuurlijk.
Zelf draaien mijn nano bakjes op een HO-filter met uitsluitend spons fulling terwijl mijn grote bak draait op extern filter met spons en gesinterd glas (syporax) en aan beide doe ik zo weinig mogelijk. Wordt alleen gereinigd wanneer nodig. Debiet verminderd, waterwaardes die veranderen, veel zweefvuil etc.
Uitproberen vind ik altijd een plus, zo kan je kijken wat voor jouw situatie het geschikts is. Combinaties uitproberen, sponzen,matten,watten etc.
Maar het beste ingredient voor een filter vind ik geduld en het durven afblijven, zodat het aqaurium de tijd krijgt om in balans te komen en je kan zien hoe het filter werkt op langer termijn.
In mijn malawi bak staan geen planten, dus het filter moet al het werk doen, dus de belasting voor het filter kan ik niet vergelijken met die van een planten bak :wink:

Lekker uitproberen en ervaring lezen van soort gelijk ingerichte aquaria (dus inrichting en afmeting) adviseer ik :mrgreen:

26 aug 2011 19:02
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]