Het is nu 20 okt 2018 12:37

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Regenwater 
Auteur Bericht
Garnaal

Ik heb een regenton geplaatst van +- 600L, om zacht water te hebben voor m'n ZA bak.

Toen ik deze week de waterwaarden testte, kreeg ik nogal een vreemd resultaat:

PH: +- 8.5° ??? IK verwachtte eigenlijk neutraal water van 7°
Kh: 3°
Nitriet: +-0.5 mg/l

Heeft iemand een idee waarom m'n regenwater zo basisch is?

De Kh is zoals verwacht, maar het nitrietgehalte viel dan weer tegen.

Ik heb m'n ganse dak gereinigd met een hogedrukreiniger, om zoveel mogelijk organisch materiaal te verwijderen. Toch blijft m'n water verontreinigd.
Enig idee wat ik kan doen om de nitriet en de Ph omlaag te krijgen?

13 mei 2013 20:08
Profiel
Admin

Waren de waardes voor of na de reiniging?

13 mei 2013 20:12
Profiel
Moderator

Otto schreef:
Nitriet: +-0.5 mg/l

De Kh is zoals verwacht, maar het nitrietgehalte viel dan weer tegen.

Ik heb m'n ganse dak gereinigd met een hogedrukreiniger, om zoveel mogelijk organisch materiaal te verwijderen. Toch blijft m'n water verontreinigd.
Enig idee wat ik kan doen om de nitriet en de Ph omlaag te krijgen?

Nitriet kan weg gehaald worden door beluchten (zal dan nitraat worden)
pH is hoog omdat 1 reactie met beton ergens of gewoon omdat er geen CO2 of toch bijna geen inzit. met wat is het gemeten?(eventueel de juistheid van de meting?) tussen de 7-7.5 kan natuurlijk zonder veel probleem...

13 mei 2013 20:44
Profiel
Garnaal

De meting was na het reinigen. Ik heb na het reinigen trouwens de eerst bui niet opgevangen om het dak nog eens goed te spoelen.

Ik heb gemeten met een testsetje van Sera.

Op het dak liggen geen dakpannen maar een soort golfplaten. Ik weet niet zeker welke materie, maar het heeft wel een beetje weg van beton, dus dat is mogelijk de boosdoener.

De bedoeling is dat ik in een apart aquarium "zwart" water ga voorbereiden door middel van turf en elzenpropjes. De kh is laag, dus ik hoop dat de Ph voldoende naar beneden te halen is.

Toch vreemd dat er nitriet in zit. Ik kan bij de voorbereiding misschien wel gaan beluchten, maar het aangemaakte nitraat is toch ook niet wenselijk in m'n vers water?

13 mei 2013 22:26
Profiel
Admin

Oei, das niet best om te horen.
Als er inderdaad golfplaten (vezelcement oid) opliggen, dan hoop ik voor je dat je de platen niet beschadigd hebt met de hoge druk.
Maar als er al veel begroeiing op zat, waren ze al wel aan vervanging toe :roll:

Ik zou dan maar overgaan op een osmose toestel, hoge opbrengst, altijd voorhanden, makkelijk te installeren :wink: :wink:

14 mei 2013 09:24
Profiel
Moderator

Otto schreef:
De meting was na het reinigen. Ik heb na het reinigen trouwens de eerst bui niet opgevangen om het dak nog eens goed te spoelen.

Ik heb gemeten met een testsetje van Sera.

Op het dak liggen geen dakpannen maar een soort golfplaten. Ik weet niet zeker welke materie, maar het heeft wel een beetje weg van beton, dus dat is mogelijk de boosdoener.

De bedoeling is dat ik in een apart aquarium "zwart" water ga voorbereiden door middel van turf en elzenpropjes. De kh is laag, dus ik hoop dat de Ph voldoende naar beneden te halen is.

Toch vreemd dat er nitriet in zit. Ik kan bij de voorbereiding misschien wel gaan beluchten, maar het aangemaakte nitraat is toch ook niet wenselijk in m'n vers water?

nitriet is logisch omdat er altijd stikstof door door organisch materiaal op het dak ligt (vogels...) afhankelijk van hoe lang vochtig het is kan er meer of minder nitraat in zitten maar nitriet en ammoniak zal je altijd hebben. indien niet dan zal het nitraat zijn...

14 mei 2013 15:51
Profiel
Garnaal

Wat is dan de beste methode om m'n water zo proper mogelijk te krijgen?

De bak waarin ik het water wil voorbereiden beluchten? En eventueel van wat groen voorzien?
Of moet ik nog andere stappen ondernemen?

15 mei 2013 17:22
Profiel
Admin

De pH moet gewoon naar beneden, dat gaat je niet lukken met alleen standaard filtering.
Het probleem zit hem in het cement/beton wat meespoelt van het dak.
Als dat gruis in je regenton komt, zal dat alleen maar voor pH steiging blijven zorgen :roll:

15 mei 2013 23:06
Profiel
Moderator

volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
1) is het zo dat doordat je nu net u dak gereinigd hebt dat je een hogere pH krijgt?
Dit kan omdat een biofilm op het dak een soorst coating kan zijn dat het water niet in contact komt met het cement er onder.
2) de juistheid van u testsetje ?

Eenvoudig zuur verlagen is naar mijn mening het best te doen met CO2. Andere methoden zijn er ook maar voor planten is voor mij dit een van de beste methodes.

Gelijk welk water waar er planten in zitten, als die beginnen te groeien zal u pH snel boven de 7 gaan...

16 mei 2013 16:32
Profiel
Artemia-kreeftje

Otto schreef:

Zou maar oppassen dat het geen eternite golfplaten zijn er kunnen dan asbestdeeltjes mee afkomen door beschadeging van de hogedruk:!: :!:

16 mei 2013 17:10
Profiel
Garnaal

Ik heb een tijd geleden de PH ook gemeten en ik dacht dat die toen lager lag, dus het verhaal van de afgespoelde coating klopt vrees ik. Die zal mettertijd wel terugkomen, maar kan misschien wel eventjes duren.

Ondertussen hou ik de gemeten waardes bij zodat ik in de toekomst vergelijkingsmateriaal heb.

Wat die asbest betreft, die is bij mensen heeel schadelijk, maar is het voor vissen ook zo dodelijk?
Ik ben nl nog steeds niet zeker wat het materiaal precies is, maar vrees wel al voor het ergste.

Straks heb ik een ganse installatie gebouwd, en moet ik uiteindelijk toch gewoon kraantjeswater gaan gebruiken :(

Als de planten gaan groeien, dan verbruiken ze de CO2 waardoor de Ph stijgt?
Volstaat het om CO2 toe te voegen aan het voorbereid water? Of is het beter om het aan het aquarium zelf toe te voegen?

16 mei 2013 19:58
Profiel
Artemia-kreeftje

Anders eens een foto van trekken .

16 mei 2013 20:04
Profiel
Garnaal

Zal ik doen... Maar eerst fotobucket onder de knie krijgen :D

16 mei 2013 20:10
Profiel
Moderator

Otto schreef:
Ik heb een tijd geleden de PH ook gemeten en ik dacht dat die toen lager lag, dus het verhaal van de afgespoelde coating klopt vrees ik. Die zal mettertijd wel terugkomen, maar kan misschien wel eventjes duren.

Ondertussen hou ik de gemeten waardes bij zodat ik in de toekomst vergelijkingsmateriaal heb.

Wat die asbest betreft, die is bij mensen heeel schadelijk, maar is het voor vissen ook zo dodelijk?
Ik ben nl nog steeds niet zeker wat het materiaal precies is, maar vrees wel al voor het ergste.

Straks heb ik een ganse installatie gebouwd, en moet ik uiteindelijk toch gewoon kraantjeswater gaan gebruiken :(

Als de planten gaan groeien, dan verbruiken ze de CO2 waardoor de Ph stijgt?
Volstaat het om CO2 toe te voegen aan het voorbereid water? Of is het beter om het aan het aquarium zelf toe te voegen?

aan het aquariumwater zelf.
(ter info indien je last zou hebben van asbest of een of ander vezel zou je dit niet zien in u pH (asbest is absolut niet oplosbaar in water en total inert !!) indien het in water is is het trouwens ook niet schadelijk enkel droog in stof fase omdat het dan in de longen terecht kan komen en daar dan problemen veroorzaakt.
je kan het in water perfect met een zand of dieptefilter er uit halen.
En als je u regenwater door een osmose toestel zou halen dan is u totale probleem van de baan.
Maar ik zou mij geen schrik opleggen voor de eternite ...

16 mei 2013 21:17
Profiel
Artemia-kreeftje

Otto schreef:
De Kh is zoals verwacht....

Normaal gezien zou er in regenwater geen KH meetbaar mogen zijn. Loopt het ergens over metselwerk?

Tja, met nog een meetfoutje of meet-onnauwkeurigheid erbij kan die pH dan wel 8.5 zijn, hoor.

Greetz,

marc

Kijk eens regelmatig op http://www.garnalenhappening.be

17 mei 2013 03:57
Profiel
Artemia-kreeftje

[quote="Kihon]asbest is absolut niet oplosbaar in water en total inert !!) indien het in water is is het trouwens ook niet schadelijk enkel droog in stof fase omdat het dan in de longen terecht kan komen en daar dan problemen veroorzaakt.
je kan het in water perfect met een zand of dieptefilter er uit halen.
En als je u regenwater door een osmose toestel zou halen dan is u totale probleem van de baan.[/quote]

Ook weeral wat bijgeleerd :wink:

17 mei 2013 06:55
Profiel
Garnaal

Wat dat meetfoutje betreft: er wordt in het sera-testsetje gevraagd om 5 ml water in het flesje te doen, maar als je van opzij kijkt is dat voor interpretatie vatbaar. Door de oppervlaktespanning trekt het water aan de randen omhoog dus is er toch 1 a 2 mm speling.
Dit verschil lijkt klein, maar als het op enkele druppels aankomt kan hetmisschien wel het resultaat beïnvloeden.

Moet je de onderkant van het wateroppervlak nemen of de bovenkant?

Het water loopt trouwens over een betonachtig golfplaten dak.

17 mei 2013 19:59
Profiel
Moderator

Otto schreef:
Wat dat meetfoutje betreft: er wordt in het sera-testsetje gevraagd om 5 ml water in het flesje te doen, maar als je van opzij kijkt is dat voor interpretatie vatbaar. Door de oppervlaktespanning trekt het water aan de randen omhoog dus is er toch 1 a 2 mm speling.
Dit verschil lijkt klein, maar als het op enkele druppels aankomt kan hetmisschien wel het resultaat beïnvloeden.

Moet je de onderkant van het wateroppervlak nemen of de bovenkant?

Het water loopt trouwens over een betonachtig golfplaten dak.

pH meting met druppelset vind ik altijd zowat risky... beter is electronisch en ook qua prijs is dit nu niet zo'n groot verschil als je af en toe eens meet.

voor de juiste aflezing altijd de onderkant van een naar onder gebogen ronding.
gewoon eens googlen: "maatcilinder aflezen" tussen de figuren zal je wel verschillende foto's zien die dit aantonen...

17 mei 2013 20:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende